Saturday, April 27, 2013

PAKATAN RAKYAT BOLEH MENANG DAN ANWAR IBRAHIM BAKAL JADI PERDANA MENTERI.


Kompleks yang menjadi idaman setiap parti yang bertanding.


Pakatan Rakyat boleh menang dalam PRU kali ini kalau mereka meneruskan gaya atau strategi kempen seperti yang sedang diamalkan sekarang. PAS berkeras ingin melaksanakan hukum hudud jika PR memerintah nanti. Sementara DAP, sekutunya dalam PR pula bermati-matian menentang cadangan pelaksanaannya. Walaupun jelas terdapat pertentangan ideologi yang begitu besar, namun ikatan mereka dalam Pakatan Rakyat terus kukuh dan berjalan terus.

Pada masa yang sama pengikut kedua-kedua parti ini taksub kepada parti dan kepimpinan mereka. Apa sahaja pemimpin mereka kata, akan mereka sokong dan persetujui terutamanya penyokong PAS kerana hati mereka sudah tetap bahawa parti dan pemimpin mereka tidak mungkin salah dan parti lawannya terutama UMNO dalam BN adalah mustahil betul.

Dalam senario ini,  maka penyokong-penyokong PAS akan terus mengundi PAS  memandangkan PAS bertekad memperjuangkan hudud yang menjadi asas perjuangan mereka selama ini.  Pada masa yang sama, para penyokong  bukan Islam dalam DAP pula akan lebih tertarik untuk mengundi  DAP kerana hanya kepada DAPlah tempat mereka meletakkan harapan untuk menentang hasrat PAS yang berkeras untuk melaksanakan hukum hudud. Barangkali itulah sebabnya Pakatan Rakyat sengaja tidak membuat lambang sendiri seperti Barisan Nasional yang menggunakan gambar Dacing sebagai simbolnya kerana lambang parti-parti masing-masig sekarang sudah sebati di hati dan melekat dalam kepala penyokong-penyokong mereka. 

Maka secara tak sengaja (by-default) Pakatan Rakyat akan menang dalam PRU akan datang, bukannya kerana manifesto atau janji mereka itu baik sangat tetapi kerana pertentangan di antara mereka menyebabkan penyokong masing-masing berdiri teguh di belakang parti masing-masing untuk meneruskan agenda masing-masing. Peduli apa kepada persoalan bagaimanakah mereka akan memerintah nanti kerana yang penting pada masa ini adalah mereka menang dalam pilihanraya dan menawan Putrajaya.

Dalam situasi ini, pihak yang akan beruntung ialah PKR kerana mereka ibarat 'gergaji dua mata'. Saya percaya Anwar Ibrahim (INSYA-ALLAH) akan berjaya menjadi Perdana Menteri kerana antara PAS dan DAP masing-masingnya belum mencapai persetujuan dalam menentukan bakal PM. Penyokong PAS mahukan pemimpin PAS menjadi PM dan hasrat ini tentulah ditentang atau paling tidaknya, hasrat PAS itu tidak disukai oleh penyokong-penyokong DAP. Kalau pun DAP terpaksa bersetuju dengan calon PAS menjadi PM nanti, tentulah akan ada perundingan untuk bertolak ansur di belakang pentas di antara mereka bagi membolehkan calon dari PAS diangkat menjadi PM. Ini merupakan satu proses yang leceh dan memakan masa. Jadi adalah lebih cepat dan selamat kalau Anwar Ibrahim dinobatkan sebagai Perdana Menteri Malaysia kerana dia boleh diterima oleh penyokong ketiga-tiga parti dalam Paktan Rakyat secara keseluruhannya, sekurang-kurangnya buat masa ini.

No comments:

Post a Comment